GERILJAKARDIO – DEN ENKLESTE VEIEN TIL EN STRAM KROPP

Av den 23. mai 2013

GERILJAKARDIO
Jeg har tidligere snakket om hvordan mange av oss har en tendens til å trene for lenge, men ikke hardt nok, når vi først holder på. Flere kan gjerne ha godt av å øke intensitetsnivået noen hakk, og jeg har fortsatt til gode å se noen trene for hardt. Det verste du kan gjøre, både for motivasjon, og reelle kroppsresultater, er nemlig gjerne å trene for lenge av gangen – og med lav intensitet. Akkurat på det punktet har vi nordmenn litt å lære av folk her i Hollywood.

 

Nå gjelder dette like så mye for kardio-, som ved ren styrketrening, og i dag skal jeg presentere hvor mye, eller i manges øyne kanskje hvor lite, du egentlig trenger å trene for å oppnå en stram og trent kropp.

bestill_treningsprogram

Geriljakardio
Jeg har tidligere nevnt hvilken metode jeg mener forbrenner mest og best, og hva de som virkelig vil forbrenne, men som samtidig ønsker å opprettholde muskelmasse bør trene. Teknikken går under navnet Geriljakardio, og utført riktig er dette absolutt noe av det beste du kan legge inn i programmet ditt for forbrenningens skyld. Men, det stiller også svært høye krav til disiplin, innsatsvilje og fysiske krav fra utøverens side.

For selv om Geriljakardio i praksis bare tar noen skarve minutter å trene, er det virkelig tøff trening vi snakker om her. Og du bør være i helsemessig god form for å benytte metoden – som ikke nødvendigvis passer for alle.

Hovedpoenget med treningen er at det skal trigge akkurat nok til å forbrenne det vanskeligste fettet så mange av oss sliter med å bli kvitt, uten at kardioøkten skal «angripe» muskelmassen du har jobbet så hardt for å oppnå.

Slik gjør du:
Start med å varme ordentlig opp, med progressiv økning i hastighet og intensitet. Etter oppvarmingen setter du så tempoet på tredemølla til det maksimale av hva du klarer å utføre over kort tid. Hopp på løpebåndet og spurt i 20 sekunder, før du hopper med beina til hver side (la tredemølla fortsette å gå med samme tempo). Hvil i 10 sekunder, før du hopper på igjen og spurter i ytterlige 20 sekunder etterfulgt av en ny 10 sekunders pause. Repeter slike puljer med 20+10 sekunder 8-10 ganger, slik at du totalt ender opp med å løpe i under 5 minutter (oppvarming ikke inkludert).

Har du ikke tilgang på treningsstudio eller tredemølle kan du også utføre dette ute ved for eksempel å spurte en strekning i 20sek., etterfulgt av rolig gang i rundt 10sek. Spurt så igjen, etterfulgt av en ny pause, og repeter dette 4-5 ganger, før du roer ned med rolig jogg.

Obs!
Det eneste problemet jeg ser med denne treningsformen er imidlertid at du ikke bør være av den mest klumsete sorten når du skal utføre dette. Og for mange kan det være gunstig å eventuelt holde litt i apparatet i det man hopper av og på løpebåndet, slik at man ikke faller av.

Cornelis i Hollywood

93 Comments

  1. Imran

    23. mai 2013 at 20:43

    Dette funker som bare f! Takk

    • Cornelis Elander

      23. mai 2013 at 20:52

      Så hyggelig å høre mister. Stå på!!

      Cornelis

    • Hege

      3. juli 2013 at 21:23

      Var ute å trente i dag og tenkte å prøva det ut . Funka som pokker det…spurta i 20 sec. ..og slow jogging i 10 sec. Blei skikkelig svett og lårmusklene dirret :)))

      • Cornelis Elander

        25. januar 2014 at 02:29

        Godt å høre :)

  2. Hello

    23. mai 2013 at 20:43

    Hei mann, jeg lurte på dette er bra å trene ute også eller bare på mølla?

    • Cornelis Elander

      23. mai 2013 at 20:52

      Hei du! Det fungerer fint å utføre det ute også. Jeg mener bare at det eventuelt kan være litt vanskeligere å få til sånn eksplosiv full spurt (slik du vil kunne oppnå om du trener det på tredemølla), men absolutt bra å trene det ute og!
      (og nå som det blir varmere er det jo deilig å kunne være ute og 😉

  3. LD

    23. mai 2013 at 23:36

    Hei. Hvor mange ganger i uka bør man utføre denne øvelsen?

    • Cornelis Elander

      24. mai 2013 at 01:43

      Jeg vil si at 1-2 ganger vil være maks – ikke noe mer enn dette.

      • Eilen

        24. mai 2013 at 08:54

        Hvis man ønsker å gjøre det flere ganger som foreks. 4-5, vil det gi raskere resultat? Eller er ikke det noe vits?!
        Skal man trene styrke før eller etter denne løpingen :) Gleder meg til å prøve!

        • Cornelis Elander

          27. mai 2013 at 23:48

          Hei Eilen! Jeg vil ikke anbefale å gjøre det så ofte da dette er ment å være virkelig høy intensivt arbeid – og noe man (når det er utført riktig) ikke klarer å utføre hver gang man trener/så ofte. Jeg ville altså heller ha utført dette 1-2 x i uka, og eventuelt supplementert med annen kardiovaskulær trening. Som alltid anbefaler jeg å utføre styrkeøkten først, så hvis du vil trene styrke og GK sammen, anbefaler jeg altså å legge dette til slutten av økta.

          Mvh
          Cornelis i LA :)

  4. Jonas

    27. mai 2013 at 18:11

    Hei, trener du hver dag? Og hvor mye trener du for å holde den kroppen??

    • Cornelis Elander

      27. mai 2013 at 23:45

      Hei Jonas, og takk for at du tar kontakt! Jeg trener mellom 5-6 dager i uken, og økter på alt fra 30- maks 1 time lange.

      Takk for at du kommenterer her på bloggen, og håper du er med videre framover!

      Cornelis i LA

  5. Pingback: Hvorfor du ikke mister fett - Cornelis Elander

  6. Pingback: Magetrening - hvordan oppnå en stram mage: - Cornelis Elander

  7. Pingback: Hvorfor du ikke går ned i vekt: - Cornelis Elander

  8. Joakim

    22. juli 2013 at 10:09

    Hei! Hvor lang bør oppvarmingen være før du starter med spurtenen?

    • Cornelis Elander

      19. august 2013 at 23:37

      Minimum ca.5min.

      Mvh
      Cornelis

  9. Marius Hagerup Bergmo

    19. august 2013 at 20:50

    Tabata intervalltrening, med andre ord. Også veldig effektivt på spinningsykkel! :)

    • Cornelis Elander

      4. september 2013 at 03:07

      Blir umulig å bytte på maks hastighet og pause på en sykkel…. 😉

  10. Kristian Johan

    19. august 2013 at 21:42

    Hei!

    Jeg bruker å jogge 5-8 km hver gang jeg drar på treningsenteret. Dette for å forbrenne magefettet. Vil du anbefale at jeg skal bytte ut lange joggerunder med geriljakardio?

    • Cornelis Elander

      19. august 2013 at 23:39

      Ja, og muligens mere styrke og færre kardioøkter. Nå vet jeg jo ikke akkurat hvor ofte du trener, men det er et riktig kosthold + beinharde styrkeøkter som virkelig forbrenner bort fettet!

      Mvh
      Cornelis

      • Kristian Johan

        21. august 2013 at 15:59

        Trener 3 ganger i uken. Hvor jeg da som regel har pint meg med jogging i 30-50 min. Men føler at jeg ikke kommer noen vei. Har holdt på i et år nå!

  11. Albert

    1. september 2013 at 21:31

    Bare 5 minutter? er det virkelig nok? får man enda bedre resultat hvis man tar 10 minutter? Synes det høres lite ut?

    • Cornelis Elander

      4. september 2013 at 03:03

      5min. skal være mer enn nok (av gangen) – så lenge du faktisk trener de fem minuttene HARDT nok :) Da vil du nemlig ha problemer med å trene mer enn 5min..

      Cornelis i LA

      • Albert

        4. september 2013 at 08:48

        Det eneste jeg kjenner er at kondisen ikke holder. Skal det verke i bena?

        • Cornelis Elander

          5. september 2013 at 11:32

          Ja, dette er veldig tøft, og derfor noe man kun vil klare å utføre over noen få minutter.
          Hvis du utfører dette med full spurt, slik det er forklart i teksten over, så vil det helt klart kjennes og «verke» i beina. Dog skal det ikke gjøre ordentlig vondt, da er det mulig du blant annet har feil løpeteknikk, sko, etc, men det skal helt klart merkes og kjennes.

          Mvh
          Cornelis

  12. Marita

    2. september 2013 at 21:06

    Hei!!
    Du kommer med så mange gode tips både her og på twitter Cornelis og er en kjempeinspirasjon for mange og meg, det må jeg bare få sagt. Denne geriljakardioen skal jeg jammen prøve ut sammen med løpejentene mine og gleder meg til å få peiset dem og meg selv litt mer enn vi gjør. Takk for alle gode råd og tips :)

    Mvh Marita

    • Cornelis Elander

      4. september 2013 at 03:05

      Tusen takk Marita, veldig hyggelig å høre! Og jeg setter STOR pris på det!

      Cornelis i LA

  13. carina

    4. september 2013 at 18:57

    dette skal jeg prøve imorn tidlig :) takk for tipset 😀 hilsen en fast leser.

    • Cornelis Elander

      5. september 2013 at 11:28

      Supert! Og takk for at du følger bloggen Carina!

      • Carina

        5. september 2013 at 14:55

        Det funka godt,pulsen føyk opp

        • Cornelis Elander

          25. januar 2014 at 02:30

          Godt å høre! :)

  14. Jeanette

    5. september 2013 at 11:55

    I dag testet jeg dette for første gang og jeg skal si deg jeg ble ør! Dette var utrolig GØY, og tungt! Klarte bare 4 spurter men til å ha trent i bare noen måneder så er jeg fornøyd. Fikk litt svimmelhet og skylapper og er litt usikker på om jeg spiser riktig før jeg starter. Har du noen tips om hva jeg kan spise? Kommer til å løpe GK en times tid etter frokost ca. Hurra for gode tips, veldig interessant og lærerikt å følge deg :)

    Ønsker deg en herlig dag med tøff trening :)

    Mvh Jeanette

  15. Pingback: Treningsprogram styrke - Cornelis Elander

  16. Pingback: Battling rope - det hardeste du kan trene lett: - Cornelis Elander

  17. Pingback: Treningsprogram: Slik blir du stor og sterk

  18. Pingback: SIXPACK PÅ 1 UKE!

  19. Pingback: Få mindre fett og mer muskler:

  20. Anders

    7. januar 2014 at 00:17

    Heihei :)
    Utrolig kjekt å lese innleggene :)
    Har du noe tips til bra mat som passer før og etter denne treningsmetoden? :) Eller tips til bra mat generelt? :)

    • Cornelis Elander

      7. januar 2014 at 02:01

      Så hyggelig å høre Anders, og takk for at du klikker innom bloggen!

      Når det gjelder mat før man utfører geriljakardio er det viktig at det er noe lett, og at du spiser det en god stund før økten (minimum 1 time). Det kan feks være mager kesam, eller en protein-/sportsbar, og det er heller etter at du er ferdig at du virkelig bør fylle opp glukogenlagrene. Etter en treningsøkt ville jeg med en gang fått i meg en proteinshake, som feks en av disse ferdigdrikkene fra Proteinfabrikken; http://bit.ly/19XYS5X Deretter ville jeg ha fulgt opp med en proteinrik og mager middag, men fortsatt bestående av en god del karbohydrater fra feks basmatiris eller fullkornspasta.

      Stå på!
      Cornelis

  21. Anna

    23. januar 2014 at 21:29

    Hvor mye hastighet anbefaler du å ha når man løper?

    • Cornelis Elander

      25. januar 2014 at 02:32

      Geriljakardio skal være med full spurt, så her avhenger det helt av hva du klarer å gjennomføre over få sekunder.

      Mvh
      Cornelis

  22. nina

    25. januar 2014 at 10:47

    Hva er forskjellen mellom disse og 4×4 økter(løper 4min,2min hvile-repeteres 4ganger)?

    • Cornelis Elander

      27. januar 2014 at 19:13

      At dette er mye hardere over en kortere periode. Her skal du gi absolutt alt over så lite som 20sek. før du tar deg 10sek hvile, og så er tilbake igjen. Hele økten vil ta ca.4-5 min. men forbrenne mer, og bevare mer av muskelmassen enn hva du gjør med 4×4

      Mvh
      Cornelis

  23. Mariann

    3. februar 2014 at 10:38

    Hei!
    Jeg har tidligere lest at du sa at man burde trene max 20 minutter kondisjonstrening av gangen, men her sier du jo at 5 minutter gerilja holder. Ser også at du sier man bør utføre gerilja intervaller 1-2 ganger uken og ikke mer. Hva er mest effektivt av å trene A: gerilja intervaller i 20 minutter 1-2 ganger uken + gerilja intervaller i 5 minutter 1-2 ganger uken, eller B: gerilja intervaller i 5 minutter 2 ganger uken? Vil ned i fettprosent (få vekk det siste lille magefettet), og beholde muskler. Trener 6 ganger uken :-)

    Og ut av nyskjerrighet, når du løper gerilja i 5 minutter, på hvilket nivå løper du på? (km/t)

    • Cornelis Elander

      3. februar 2014 at 19:17

      Jepp, stemmer det. Max 20 (for enkelte opp mot 30min), men de aller fleste vil få mest igjen av å trene geriljakardio. Og du kan ikke/bør ikke trene geriljakardio noe mer enn 8-10 spurter, og rundt 4-5min totalt, da dette er ekstremt hardt på kroppen – og også grunnen til at du ikke bør utføre det mer enn 1-maks 2 x i uka. Vi snakker her altså absolutt full spurt (av hva du klarer å gjennomføre over noen få sek.) så det er jo veldig individuelt, men kan feks ligge på rundt 16-20km/h for de fleste. Ellers er det ikke (bare) kardio og geriljakardio som vil få bort det siste vanskelige magefettet og hjelpe deg ned i fettprosent generelt, men særlig kosthold, og et ellers godt styrkeprogram.

      Stå på!
      Hilsen fra LA :)

  24. Pingback: Styrkeøvelser for bein

  25. Bjørn

    18. februar 2014 at 21:15

    Hei. Har brukt denne metoden til tider.
    Nå vurderer jeg å bruke denne etter eller før hver trenings økt, det vil si, Mandag, Tirsdag, Torsdag og Fredag.
    Vil det forresten være best å ta denne før en treningsøkt, som oppvarming, eller går det utover treningsøkten?
    Eller blir dette for mye cardrio trening?
    Takker for svar på forhånd! :)

    • Cornelis Elander

      18. februar 2014 at 21:20

      Hei Bjørn! Litt forskjellig hva som anbefales her, men personlig mener jeg at én gang i uka er nok, og at dette er noe du bør avslutte økten med. Du skal nemlig trene så hardt at du vil være helt ferdi etterpå, og dette tar (utført riktig) så hardt på at jeg ikke råder deg til altså å trene det mer enn én gang i uka.

      Stå på videre, og hold meg oppdatert på hvordan det går!
      Cornelis

  26. Robin

    18. februar 2014 at 23:23

    Hei Cornelis.
    Jeg trener styrke man-fre hvor jeg kjører harde og effektive økter på en 40 minutter til 1 time om gangen. Og nylig har jeg plotta inn gerilja cardio både tirsdager og torsdager som avslutning på økta. Jeg skal ned fra 80kg – 70kg ca. Med riktig kosthold som kylling, karbonadedeig, fisk, fullkornprodukter, mager kesam etc, vil dette være med på nå målene mine? Eventuelt noen tips?

    MVH

    Robin

    • Cornelis Elander

      19. februar 2014 at 03:56

      Hei Robin! Ja, dette høres ut som en bra plan, og jeg tror du skal ha det meste dekket her. Kommer selvsagt litt an på hvordan du trener også – i tillegg til hvordan du lever/spiser på hviledagene (?), men dette høres i grove trekk ut som en god plan! En ting som kunne vært smart for deg ville eventuelt være å splitte treningen opp med en hviledag i midten, og på denne måten gi kroppen litt mulighet til å hente seg inn mellom alle øktene – i tillegg til at du ikke har en hel helg uten noen form for trening. Ikke veldig viktig, og du vil sikkert kunne gjøre det veldig bra med den planen du har nå også, men et lite tips fra meg!

      Stå på!
      Cornelis

  27. Rune

    19. februar 2014 at 00:02

    Kan jeg like greit ta det her før treningsøktene mine? Det blir kanskje slitsomt, men jeg pusher meg fortsatt gjennom alle øktene uansett om jeg er sliten eller ikke. Trener 3 ganger i uka, og har hele kroppen i fokus da. Styrketreninga mi er det få pauser og det kjøres hardt gjennom på kort tid, så vil den løpinga være grei å ta før da?
    Ser du har anbefalt etter, men det har sjeldent falt i smak for meg.

  28. maiken

    19. februar 2014 at 00:49

    Hei :-)

    Utrolig bra blogg, klarer bare ikke slutte å lese!

    Men lurte på hva som er best oppvarming før styrketrening, hvis geriljkardio og annen kondisjonstrening er best å gjøre helt til slutt? :-)

    • Cornelis Elander

      19. februar 2014 at 04:01

      Hei Maiken, og tusen takk for at følger bloggen! Setter stor pris på det! Når det gjelder oppvarming før styrketrening er faktisk noe av det viktigste du kan gjøre bare å varme de muskelgruppene du faktisk skal trene ordentlig godt opp før du begynner å trene i vei. Med dette mener jeg at skal du feks trene skuldre vil det være gunstig om du trener noen lette, kjappe supersett med feks side-, front-, og foroverbøyd sidehev i kabelapparatet før du går på med de tyngste settene/øvelsene – og på denne måten faktisk varmer opp den delen av kroppen du faktisk skal trene! (du blir feks ikke så veldig god og varm, eller fit for fight i skuldrene av å tråkke på en sykkel :)

      Stå på, og hold meg oppdatert med hvordan det går med treningen din, og så håper jeg å se deg her på bloggen framover!

      Cornelis

  29. Pingback: DETTE ØDELEGGER TRENINGEN DIN

  30. Robin

    19. februar 2014 at 11:35

    Takk for svar.

    Så etter det jeg har forstått, burde jeg kjøre en hviledag i uka? Og eventuelt kjøre en økt i helga i stede for å ta fri både lørdag og søndag?

    • Cornelis Elander

      19. februar 2014 at 18:33

      Ja, det mener jeg ville være smart – så lenge dette er noe som lar seg gjøre for deg?

      Stå på!
      Cornelis i Hollywood

  31. Thomas

    21. februar 2014 at 12:10

    Hei, mye gode råd du kommer med. Setter stor pris på det :)
    Jeg lurer på om det er noen vits i å ha en noen prosent oppover på mølla når man utfører gorilja kardioen? Har hørt at det generelt er en fordel med tanke på knærene å ikke løpe rett fram.

    Mvh
    Thomas

    • Cornelis Elander

      21. februar 2014 at 17:57

      Takk for det Thomas! Generelt kan det være greit å ha en svak helling oppover på mølla når du løper, men med geriljakardio blir det gjerne litt vanskelig da du her skal løpe med full spurt – noe du ikke vil få til korrekt ved å løpe i oppoverbakke.

      Stå på, og god helg fra Hollywood!
      Cornelis

  32. Pingback: I Nettavisen om mental trening

  33. Pingback: Slik forbrenner du bort magefettet!

  34. Øyvind

    26. mars 2014 at 14:49

    Hei =D
    Funker dette på mannepupper? Sliter så imari mye med siste rest.

  35. Olav Forsmo

    27. mars 2014 at 04:28

    Hei, hvor stort er ditt daglige energibehov ca.?

    Og hva vil jeg ha behov for med 3 styrkeøkter + 1 geriljaøkt i uka?

    Veier i underkant av 70 kilo, er 179 høy og lav fettprosent. Ønsker å bygge litt mer muskler uten å legge på meg altfor mye fett.

  36. Erlend

    27. mars 2014 at 14:57

    Visst man bare skal ta GK 1-2 ganger i uken, vil det da funke å kombinere det med 1-2 langkjøringer i uken for å få ekstra frobrenning?

    • Cornelis Elander

      27. mars 2014 at 19:22

      Klart, men for forbrenningens skyld ville jeg heller ha gått for mer hardcore styrke.. For det er DET som virkelig vil få sving på forbrenningen din.. Stå på, og hold meg oppdatert med hvordan det går!

      Cornelis

  37. Pingback: Slik får du trente ben

  38. Martin

    24. april 2014 at 00:50

    Heisann! Veldig bra blogg, plukket opp flere gode tips.

    Jeg kjører XSize programmet, som er en litt forenklet variant av PHAT programmet, dvs 4 styrkeøkter i uka. Du har sikkert noe kjennskap til dette programmet? ( http://fitnessbloggen.no/x-size/ )

    Uansett jeg har trent i flere år, og prøvd flere ulike styrkeprogrammer på denne tiden. Jeg er i god form, er 193 høy, 93 kg, lav fettprosent. Dette XSIZE programmet har jeg trent siden begynnelsen av 2014, og føler at jeg har fått god progresjon på mye. Tenkte da å kjøre 1-2 Geriljaøkter i uka, starter nok med en, og ser om jeg klarer/orker å gå opp til to.

    Mitt spørsmål går jo egentlig mest på om du tror at dette treningsprogrammet er hardcore nok? Sammen med 1-2 geriljaøkter i uken, til å bli kvitt det lille ekstra, for å bli så ripped som mulig til sommeren? Magerutene er der allerede, men jeg vil gjerne bli enda bedre!

    Og hva bruker du av kosttilskudd? Leste at du brukte L-Glutamin? Er dette å anbefale?

    • Cornelis Elander

      30. april 2014 at 17:49

      Hei Martin, og takk for at du følger meg og bloggen!

      Programmet kan helt sikkert fungere det, selv om jeg alltid foretrekker helt skreddersydde løsninger for hver og en (siden ikke noe program passer for absolutt alle). Når det gjelder kosttilskudd benytter jeg meg av Proteinfabrikkens Whey protein, proteinbars, glutamine (i perioder), og PFs kreatin monohydrate året rundt.

      Glutamine kan for mange være en god løsning, fordi det både skal gjøre det lettere å hente seg inn, gi deg mer «trøkk», energi, kan hjelpe på forbrenningen, og bygge muskulatur og styrke! Så ja, dette er noe jeg anbefaler.

      Stå på, og la oss bygge sommerkroppen nå!
      Cornelis

  39. Vegard

    30. april 2014 at 14:36

    Hei! Jeg opplever det annerledes og synes det er rart om folk flest ikke gjør det samme. 20 km på mølla blir alt for tregt og man blir ikke så veldig sliten kontra å gjøre det ute, der du får løpt det du er god for. Det er i hvert fall min erfaring! Takk for en fin side.

    • Cornelis Elander

      30. april 2014 at 18:16

      Takk for hyggelig hilsen Vegard, og for at du følger meg og bloggen!

      Mvh
      Cornelis

  40. Torbjørn

    4. mai 2014 at 23:04

    Hei.
    Nå trenger jeg virkelig hjelp.
    Trente veldig mye for en del år siden,både styrke og kondisjon. Veldig mye løping til fjells.
    Det skjedde ikke en dritt!!!
    Har vel i ettertid skjønt at mesteparten av treningen dreier seg om kosthold??

    Nå har jeg tatt opp treningen igjen,uten en dritt av resultater!!
    Forstår bare ikke det her med inntak av karbo,kalorier,proteiner.
    Får kanskje i meg for mye kalorier siden jeg ser det legger seg på magen og sidene. Takker for all hjelp

    • Cornelis Elander

      5. mai 2014 at 04:09

      Ja (et riktig) kosthold har nesten alt å si for om man kommer i mål eller ei, og jeg vil anbefale deg å hovedsakelig prøve å få i deg så mye riktig fett og protein som mulig. I tillegg er det som jeg gjerne pleier å si viktig å trene hardt, kort, hyppig, og riktig. Med den enkle oppskriten bør du i løoet av kort tid komme i mål. Har du forresten hengt deg med på min mai utfordring?

      Mvh
      Cornelis

  41. Lisa

    9. mai 2014 at 09:31

    Har spm ang gerilja intervaller. Jeg får ikke til å løpe hardt lengre pga minisk skade, men jeg kjører intervall på elipsemaskinen. Jeg kjører først 5 min oppvarming (10), så øker jeg tempoet til 12 for 2 min – så kjører jeg 60sek i full speed (25+ hastigheten pleier å binke da…). Videre med 2 min på 12, 60 sek maks osv i totalt 20 min. Avslutter senn med 10 min i hastighet 12.

    Spørsmål: bør jeg kjører intervallene med kortere mellomrom som du beskriver, og får jeg samme effekt av å kjøre elipsemaskin?

  42. fahrudin

    12. september 2014 at 00:17

    Hei Cornelis,du er kærn i verden, jeg varmer opp på tredemølle 5 min i hastighet 9 så øker jeg til 12 i 10 min,så da begynner jeg med styrke. Mener du jeg bør ta løpinga etter styrken eller går det greit og fortsette sån, og hva hjelper amino x for egentlig,Takk på forhånd da mister.

    • Cornelis Elander

      13. september 2014 at 05:52

      Hei Fahrudin!

      Personlig ville jeg ha tatt løpinga etter, så du ikke er helt utslitt før du i det hele tatt har startet med styrken.

      Enkelt forklart er aminosyrer det som settes sammen til å bli proteiner, og det finnes 20 ulike typer – hvorav 9 er såkalt «essensielle». Dette betyr at de må tilføres via riktig mat, og animalske produkter som feks biff, egg, og fisk inneholder alle disse aminosyrene. I tillegg har du også kosttilskudd som inneholder og kan gi deg alle disse.

      Stå på, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Cornelis

  43. Pingback: - Norge er passert fysisk internasjonalt

  44. Tove E Leksbø

    19. oktober 2014 at 10:08

    Heisann! Jeg er en slik trene når man har tid jente.Ettersom hverdagen min som eier av en bedrift er meget utforutsigbar. For 3 år siden veide jeg 117 kg og bestemte meg for at det var nok, og tok tak i meg selv. Fast bestemt og med reelle mål tok jeg av 35 kg på første året. Har ligget på 80 kg de siste årene og det ser ut som det er her det stopper… halvfeit og hallveis i form tar jeg på ny tak i dette. Og har startet med EQ ( Eqology) sine produkter som måltidserstatter og restitusjonsdrikk etter trening. Har du noen som helst erfaring med EQ sine produkter? Om innholdet er bra i forhold til trening.For meg virker det bra.
    Utrolig motiverende og positiv du er! Når formen min er på plass skal geriljaøktene inn i rutinen:) Thanks, og kjør på:)

    • Cornelis Elander

      30. oktober 2014 at 17:21

      Så bra innsats og jobb du har gjort Tove! Nei, jeg kjenner ikke til deres produkter, men bra at du benytter deg av litt kosttilskudd (som for mange kan være en god måte for mange blant annet å sørge for at en får i seg nok protein hverdagen igjennom – ikke alltid like lett kun ved hjelp av «vanlig mat»).

      Stå på videre, og hold meg oppdatert på hvordan det går!
      Cornelis

  45. Pingback: Magetrening: Slik får du en stram mage!

  46. Bjarte

    30. oktober 2014 at 16:29

    Heisann, eg har trena styrke sidan eg var 16år og er no 30. Begynna å bli lei av styrke som gjer meg tung og treig. 3sett * 6 reps med tung vekt.
    Men eg vil forsatt være trent , er det meir positivt av meg å heller ta fleire reps med lika mange sett og lettere vekter. eg er sånn typisk styrke løfter dud , med litt for mykje mage. Mitt ynskje er å bli slank men også å være sterk. Har du nokon til til ein gammal styrkeløftar ?

    mvh

    Bjarte

  47. Cornelis Elander

    30. oktober 2014 at 17:26

    Hei Bjarte, og takk for at du stikker innom bloggen! Ja, det kan helt klart være hensiktsmessig å bytte litt på av og til (særlig hvis du føler at treninen i dag ikke gir så mye mening). Likevel vil det nok for deg være vanskelig å radikalt forandre opplegget, men noen små justeringer vil helt sikkert kunne gi kraftig (gode) resultater veldig kjapt.

    Prøv feks også å bytte litt på øvelser og treningsmetoder, og ikke bare hold deg til de typiske baseøvelsene styrkeløftere stort sett trener med. Tren forskjellige økter med feks 3-4 sett på det meste, og alt fra 5-6 reps på de tyngste settene, og feks helt opp mot 10-12 på de lettere.

    I tillegg tror jeg altså at det å forandre litt på rutinene og ikke minst treningsformen(e) for deg kan være essensielt – så prøv noe nytt og ha det gøy [igjen]! I tillegg vil du kunne føle deg både lettere og mindre treig, samtidig som jeg er sikker på at du fortsatt vil opprettholde det meste av styrken.

    Stå på!
    Cornelis

  48. Solveig

    15. januar 2015 at 12:11

    Liker å utføre geriljaintervaller, men når jeg leser her skjønner jeg at jeg kanskje kan gi eeenda litt mer når jeg løper!
    Skal gifte meg til sommeren og har lyst til å få vekk litt av magefettet samtidig som jeg ikke mister rumpen og de andre musklene jeg har jobbet hardt for. Da er vel dette en god løsning. Trener styrke ca. 5 ganger i uken, vil dette sammen med to økter med geriljaintervaller i uken pluss sunt kosthold selvfølgelig kunne før meg til målet? Bør jeg supplere med en ekstra kardioøkt? Er så mange muligheter, men jeg vil velge den beste, hehe :)

    • Cornelis Elander

      15. januar 2015 at 21:10

      Hei Solveig, og takk for at du følger meg og bloggen!

      Ja, dette bør være mer enn nok, og personlig ville rådet deg til å fokusere mer på styrketrening, og ikke mer kardio enn dette!

      Cornelis

  49. Solveig

    16. januar 2015 at 10:01

    Tusen takk for svar!
    Setter stor pris på det :)
    Det var godt å høre, da kan jeg fokusere på det jeg syns er gøyest 😉

    • Cornelis Elander

      16. januar 2015 at 10:34

      Hehe, godt å høre :) God helg, og husk å sjekke innom siden her for nye, smarte treningsråd og tips!

      Cornelis

  50. Pingback: - DETTE ER DE BESTE ØVELSENE FOR MUSKELVEKST!

  51. Prem

    5. februar 2015 at 16:06

    Hei Cornelis!

    Jeg trener 5-6 ganger i uka der 3 er styrke og 2 er intervall på sykkel eller mølle. Burde jeg legge dette til 2 av styrke øktene da eller erstatte intervalldagene med gerilja cardio? Hva kan jeg eventuelt gjøre den tredje dagen?

    Håper på svar:)

  52. Elisabeth

    12. februar 2015 at 00:21

    Er ferdig utdannet pt men er forsatt fersk og lurer på hvorfor denne metoden forbrenner mer fett enn en god gammeldags langkjøring i sone 2-3. I en spurt vil jo kroppen ta fra kreatin lagrene og resten før det vil nå fettet. Vil så si at man ikke når fettetlagrene på en økt som varer 4-5minutter. Er veldig nysgjerrig. Kan også svares på mail hvis du kan :-) Vil også si at du inspirerer utrolig mye, har allerede fått en bedre øvelsesbank bare av å lese bloggen. Stå på! Jeg tar alle tips jeg kan få tak i.

  53. Gerelija

    18. februar 2015 at 16:16

    Hva er det beste treningen for å bli kvitt side fettet på magen?

  54. Sverre Hagen

    13. april 2015 at 18:47

    Følgende artikkel er hentet fra Adresseavisens nettside i dag:
    http://www.adressa.no/sport/sprek/article10848760.ece

    Hva vil du si er forskjellen på Geriliacardio og ovenstående opplegg (bortsett fra tidsbruken da) med hensyn til effekt ? Trener for øvrig styrke 3 ganger pr. uke.

    • Cornelis Elander

      15. april 2015 at 10:35

      4×4 intervaller er bra, men fordelen med geriljakardio er at du vil [måtte] utføre det med enda høyere intensitet (et nivå du ikke kan utføre over feks 4min.) og dette vil i mine øyne (og også i følge flere internasjonale studier) være smartere med tanke på å bevare maksimalt med muskelmasse samtidig som du pusher grensene og din egen kropp til det maksimale.

      Mvh
      Cornelis

  55. Sindre

    29. april 2015 at 17:17

    Hei!
    Vil dette hjelpe på kondisjonen eller bare på fettforbrenning. Eventuelt hva er den beste kondisjonsøvelsen uten å miste altfor mye muskelmasse.

  56. Pingback: Stram mage til sommeren - Cornelis Elander

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *